• logo_redesign_01
  • logo_redesign_02
  • logo_redesign_03
  • Image 01
  • Image 02
  • Image 03

Logo en huisstijl (re)design

'Een logo en huisstijl wordt door consistentie herkenbaar.'.

Bij het design voor een merk-identiteit is er allereerst sprake van onderzoek naar de onderneming die je wilt neerzetten, de concurentie, het belang van een unieke positie en de markt die je wenst te bereiken. Studio senero stelt de juiste vragen en geeft een duidelijke Art direction voor een passende A-merk positie.

Onderzoek
'Als we wisten wat we deden, heette het geen onderzoek.'

Wanneer (re)design van logo en huisstijl?
  •  Introductie van een volledig nieuwe merk-identiteit.
  •  Aanpassen (moderniseren, upgraden en actualiseren) van de merk-identiteit. Twee vormen;
  1.  Kleine aanpassingen in de visuele merk-identiteit.
  2.  Grotere aanpassingen in zowel de mentale merk-identiteit als de visuele merk-identiteit
  • Dynamiek aanbrengen of uiitbreiden van de merk-identiteit. Twee vormen;
  1. Binnen de huidige product en dienst-categorie.
  2. Buiten de huidige product en dienst-categorie.
  •  Samenvoegen (samenwerkingen, fusies en overnames) van nationale en internatonale merk-identiteiten. Twee strategieën;
  1. Volledig wisselen van merk-identiteit
  2. Gelijkmatig, gefaseerd aapassen van de merk-identiteit
Bij het bepalen van (re)design van jouw merk-identiteit zijn zes vragen van belang: 
  1. What (wat is het voor een product of dienst)?,
  2. How (Hoe wil je dat jouw merk-identiteit) eruit ziet)?,
  3. Who (Wie wil je bereiken met jouw merk-identiteit, hoe ziet jouw ideale klant eruit)?,
  4. Why (waarom wil je die specifieke doelgroep aanspreken)?,
  5. When (Wanneer wil je jouw merk-identiteit introduceren, op welk moment wil de doelgroep aanspreken)? en
  6. Where (Via welke kanalen)?
Bij het beantwoorden van bovenstaande vragen wordt als vanzelf een stukje strategie voor jouw merk-identiteit duidelijk.

Strategie
'Te midden van de moeilijkheid ligt de mogelijkheid.'

Studio senero kan met het stellen van de juiste vragen bijdragen aan de formulering van:
  1. de mek-visie,
  2. merk-waarden,
  3. merk-doelstellingen en
  4. merk-missie
Om de strategie en positionering voor een merk-identiteit visueel te maken heeft studio señero het Merk-Identiteit Model ontworpen. Op dit model kunnen voorkeuren worden aangegeven voor het concept van het design voor de merk-identiteit. Daarnaast kan op het model de positie ten opzichte van de concurentie worden bepaald. De positie van een merk-identiteit ten opzichte van de concurentie kan voor de concept ontwikkeling nieuwe impulsen of andere invalshoeken geven.

Design
'Alles moet zo simpel mogelijk gemaakt worden, maar niet simpeler.'

De eerst volgende stap na concept ontwikkeling is het design van de merk-identiteit. Het design van een merk-identiteit is de complete architectuur van een logo. Een goed logo oogt simpel. Ondanks simpel is een logo een verwijzing naar de ziel van een onderneming of de zelfstandige professional. Daarnaast heeft een logo een emotionele werking in zich. En verder bestaat een logo uit design elementen. De design elementen zijn: witruimte, compositie, vorm, context, ritme, dynamiek, stijl, orde, kleur, contrast, typografie, optische werking, etc.

Over concept, merken (logo's), letters (typografie), kleuren en toepassingen zijn veel boeken geschreven. Onderwerpen waarover nog steeds nieuwe boeken geschreven worden. Voor de beschrijving van merken, letters, kleuren en toepassingen beperkt studio señero zich in haar uitleg tot 'eenvoud'. Zie Logo indeling en Lettertype indeling .

Voor logo en huisstijl kun je bij studio señero terecht voor:
  • corporate communicatie
  • uniek design onder Art direction voor visuele merk-identiteit
  • advisering voor Corporate Design 
Het design van studio señero is gericht op positieve reacties en emoties. Studio señero staat garant voor design dat werkt met een actief nabeeld.

Nieuwsgierig? Kijk onder Cases  of Responsive website of maak direct een afspraak.

Aan te bevelen vakliteratuur

  1. Conceptdenken | Auteur: Gaby Crucq-Toffolo Sanne Knitel | Uitgever: BIS Publishers
  2. Designing Brand Identity | Auteur: Alina Wheeler | Uitgever: John Wiley & Sons Inc
  3. Marketingcommunicatiestrategie | Auteur: Ko Floor Fred van Raaij | Uitgever: Noordhoff Uitgevers B.V.
  4. Start with Why How Great Leaders Inspire Everyone To Take Action | Auteur: Simon Sinek
  5. Artikel: Simon Sinek’s Golden Circle as a paradigm to Trispectivism
  6. Communicatie NU | Onder redactie van: Prof. dr. Betteke Ruler | Uitgever: Adformatie Groep BV