• logo_redesign_01
  • logo_redesign_02
  • logo_redesign_03
  • Image 01
  • Image 02
  • Image 03

Artikelindex

Logo en huisstijl (re)design

'Een logo en huisstijl wordt door consistentie herkenbaar.'.

Bij het design voor een merk-identiteit is er sprake van onderzoek naar die ene unieke positie in de markt. Studio señero stelt de juiste vragen en geeft een duidelijke Art direction voor een passende A-merk positie.

Onderzoek

Wanneer (re)design van logo en huisstijl?
  •  Introductie van een volledig nieuwe merk-identiteit.
  •  Aanpassen (moderniseren, upgraden en actualiseren) van de merk-identiteit. Twee vormen;
  1.  Kleine aanpassingen in de visuele merk-identiteit.
  2.  Grotere aanpassingen in zowel de mentale merk-identiteit als de visuele merk-identiteit
  • Dynamiek aanbrengen of uiitbreiden van de merk-identiteit. Twee vormen;
  1. Binnen de huidige product en dienst-categorie.
  2. Buiten de huidige product en dienst-categorie.
  • Samenvoegen (samenwerkingen, fusies en overnames) van nationale en internatonale merk-identiteiten. Twee strategieën;
  1. Volledig wisselen van merk-identiteit
  2. Gelijkmatig, gefaseerd aapassen van de merk-identiteit
Bij het bepalen van (re)design van jouw merk-identiteit zijn zes vragen van belang: 
  1. What (wat is het voor een product of dienst)?,
  2. How (Hoe wil je dat jouw merk-identiteit) eruit ziet)?,
  3. Who (Wie wil je bereiken met jouw merk-identiteit, hoe ziet jouw ideale klant eruit)?,
  4. Why (waarom wil je die specifieke doelgroep aanspreken)?,
  5. When (Wanneer wil je jouw merk-identiteit introduceren, op welk moment wil je de doelgroep aanspreken)? en
  6. Where (Via welke kanalen)?
Bij het beantwoorden van bovenstaande vragen wordt als vanzelf een stukje strategie voor jouw merk-identiteit duidelijk.

Strategie

Studio señero kan met het stellen van de juiste vragen bijdragen aan de formulering van de merk:
  1. visie
  2. waarden
  3. doelstellingen en
  4. missie
Om de strategie en positionering voor een merk-identiteit visueel te maken heeft studio señero het Merk-Identiteit Model ontworpen. Op dit model kunnen voorkeuren worden aangegeven voor het concept van het design voor de merk-identiteit. Daarnaast kan op het model de positie ten opzichte van de concurentie worden bepaald. De positie van een merk-identiteit ten opzichte van de concurentie kan voor de concept ontwikkeling nieuwe impulsen of andere invalshoeken geven.

Design

De eerst volgende stap na concept ontwikkeling is het design van de merk-identiteit. Het design van een merk-identiteit is de complete architectuur van een logo. Een goed logo oogt simpel. Ondanks simpel is een logo een verwijzing naar de ziel van een onderneming of de zelfstandige professional. Daarnaast heeft een logo een emotionele werking in zich. En verder bestaat een logo uit design elementen. De design elementen zijn: witruimte, compositie, vorm, context, ritme, dynamiek, stijl, orde, kleur, contrast, typografie, optische werking, etc.

Over concept, merken (logo's), letters (typografie), kleuren en toepassingen zijn veel boeken geschreven. Onderwerpen waarover nog steeds nieuwe boeken geschreven worden. Voor de beschrijving van merken, letters, kleuren en toepassingen beperkt studio señero zich in haar uitleg tot 'eenvoud'. Zie Logo indeling en Lettertype indeling .

Voor logo en huisstijl kun je bij studio señero terecht voor:
  • corporate communicatie
  • uniek design onder Art direction voor een bestaande en nieuwe merk-identiteit
  • advisering voor Corporate Design 
Het design van studio señero is gericht op positieve reacties en emoties. Studio señero staat garant voor Corporate design dat werkt met een actief nabeeld.

Nieuwsgierig? Kijk onder Cases  of Responsive website of maak direct een afspraak.

Aan te bevelen vakliteratuur

  1. Conceptdenken | Auteur: Gaby Crucq-Toffolo Sanne Knitel | Uitgever: BIS Publishers
  2. Designing Brand Identity | Auteur: Alina Wheeler | Uitgever: John Wiley & Sons Inc
  3. Marketingcommunicatiestrategie | Auteur: Ko Floor Fred van Raaij | Uitgever: Noordhoff Uitgevers B.V.
  4. Start with Why How Great Leaders Inspire Everyone To Take Action | Auteur: Simon Sinek
  5. Artikel: Simon Sinek’s Golden Circle as a paradigm to Trispectivism
  6. Communicatie NU | Onder redactie van: Prof. dr. Betteke Ruler | Uitgever: Adformatie Groep BV


Logo indeling

'Een logo maakt waarden zichtbaar.' 

Onder de visuele merk indeling van studio señero kun je ieder logo dat je tegenkomt plaatsen.


Woordmerk

merknaam







Woordmerk
Lettertype en spatiëring.
Merknaam is dominant.
Indruk
Naklank van de merknaam is dominant.
Nabeeld van woordmerk is van de zetwijze of het lettertype.
Attentiewaarde van het beeld
Passief of diffuus.

Woordbeeldmerk

woordbeeldmerk







Woordbeeldmerk
Woordbeeld of beeld van woord.
Merknaam en beeld zijn een geheel.
Indruk
Naklank van merknaam en nabeeld van woordbeeldmerk zijn een geheel.
Attentiewaarde van het beeld
Eenduidige focus.

Woord en beeldmerk

woord en beeldmerk







Woord en beeldmerk
Woord & beeldmerk of woord & beeldmerk & woord of beeld & woordmerk.
Merknaam en beeld zijn equivalent.
Indruk
Naklank van merknaam en nabeeld van beeldmerk werken onafhankelijk of tegelijkertijd.
Attentiewaarde van het beeld
Multi focus.

Illustratief merk

illustratief merk







Illustratief merk
Illustratie of (fantasie)karakter.
Beeld van de illustratie of het (fantasie)karakter is dominant.
Indruk
Nabeeld van de illustratie of (fantasie)karakter. De illustratie of (fantasie)karakter werken als synoniemen van het merk.
Bij herkenning is er naklank van synoniemen en de merknaam.
Attentiewaarde van het beeld
Actief.

Symbool

symbool







Symbool
Teken, swoosh of symbool.
Het teken, de swoosh, of het symbool is dominant.
Indruk
Nabeeld van een abstractie. Teken , swoosh of symbool verwijzen naar het merk.
Bij herkenning is er naklank van synoniemen en de merknaam.
Attentiewaarde van het beeld
Actief.

Letter merk

stencil







Letter merk
Letter, letterbeeld of lettersymbool.
De letter, het letterbeeld of het lettersymbool is dominant.
Indruk
Nabeeld van de letter, het letterbeeld of het lettersymbool. De letter, het letterbeeld of het lettersymbool verwijst naar het merk.
Bij herkenning is er naklank van de merknaam.
Attentiewaarde van het beeld
Actief.

Ligatuur

ligatuur







Ligatuur
Aaneengekoppelde letters.
De aaneengekoppelde letters zijn als beeld dominant
Indruk
Nabeeld van een abstractie of de aaneengekoppelde letters. De aaneengekoppelde letters verwijzen naar het merk.
Bij herkenning is er naklank van de afkorting of de merknaam.
Attentiewaarde van het beeld
Actief.

Dynamisch merk

dynamisch







Dynamisch merk
Lettertype of woord in beeld.
Lettertype of merknaam gaat in beeld op.
Merknaam en beeld zijn daardoor beweeglijk.
Indruk
Nabeeld van dynamisch merk is optisch.
Bij herkenning is er naklank van de afkorting of de merknaam.
Attentiewaarde van het beeld
Actief.

Sub merk

paraplu







Sub merk
Lettertype en spatiëring merknaam en subnaam of subnamen.
Merknaam is dominant t.o.v. subnaam of subnamen.
Indruk
Naklank van de merknaam is dominant.
Nabeeld van merknaam is van de zetwijze of het lettertype.
Attentiewaarde van het beeld
Eenduidig, subnaam of subnamen zijn diffuus.

Aan te bevelen vakliteratuur

  1. Logo Life | Auteur: Ron van der Vlugt | Uitgever: BIS Publishers
  2. Beeldtaal | Auteur: Jos van den Broek Jaap de Jong | Co-auteur: Laetitia Smit Willem Koetsenruijter | Uitgever: Boom Lemma Uitgevers
  3. Symbolenwijzer | Auteur: Karel F. Treebus | Uitgever: Amsterdam University Press
  4. Logo Design vol. 1, 2, 3  | Auteur: Julius Wiedemann | Uitgever: Taschen
  5. Dynamic identities | Auteur: Irene van Nes | Uitgever: BIS Publishers

Lettertype indeling'
'Met de keuze voor een verkeerd lettertype loopt u de helft van de omzet mis.'

Ontwerpen van lettertypen staan evenalls kunstwerken in de tijdlijn van de kunststromingen. De uitstraling van een lettertype kan dan ook een lezer informeren, dirigeren of inspireren. Het vormgeven van letters en de toepassingen van lettertypen zijn meer praktisch van aard. Sommige lettervormen zijn voor tekst goed of minder goed leesbaar. Over de vormgeving, gebruik en de toepassing van letters zijn veel boeken geschreven. Verhalen over letters gaan van inch (25,4mm), didot (0,3759398mm) tot pica (0,352777mm) punt nauwkeurig in op alle ins en outs van een letterfamilie. 
De keuze voor een lettertype bepaald voor een belangrijk deel het 'karakter' van jouw (toekomstige) merk-identiteit en huisstijl. Naast de keuze van de letter valt er ook nog veel winst te behalen met de inhoud en opmaak van tekst (typografie). De lettertype indeling die je hieronder aantreft laat het specifieke karakter voor gebruik van letters zien. Per tab zie je op een snelle manier de kenmerken die het lettertype heeft.

Kalligrafie

schreefloos







Kalligrafie
Kunstzinnige uitstraling
Toepassing
Religie, sprookje, diploma en kunstvorm
Kenmerken
Ambachtelijk en oorspronkelijk

Schreef letter

Schreef







Schreef letter
Klassieke en chique uitstraling
Toepassing
Inscriptie en literatuur
Kenmerken
Serieus en tijdloos

Schreefloze letter

schreefloos







Schreefloze letter
Zakelijke uitstraling
Toepassing
Zakelijke correspondentie
Kenmerken
Strak en eigentijds

Afgeronde letter

afgerond







Afgeronde letter
Vriendelijke uitstraling
Toepassing
Neon en uitnodigingen
Kenmerken
Informeel en vrij

Krantenletter

krant







Krantenletter
Robuuste uitstraling
Toepassing
Kranten headlines, koppen en reclame
Kenmerken
Dominant en trendy

Cursief

cursief







Cursief
Dynamische uitstraling
Toepassing
Uitleg, quotes en bijschriften
Kenmerken
Ondersteunend en beweeglijk

Schrift en handschrift

schrift







Schrift en handschrift
Karakteristieke uitstraling
Toepassing
Correspondentie
Kenmerk
Persoonlijk

Stencil letter

stencil







Stencil letter
Industriële uitstraling
Toepassing
Stempel en stansen
Kenmerken
Open en reproduceerbaar

High Tech letter

high tech







High Tech letter
Technologische uitstraling
Toepassing
Display, sciencefiction en ruimtevaart
Kenmerken
Modern en futuristisch

Fantasie letter

comic







Fantasie letter
Grappige uitstraling
Toepassing
Illustratie en comic
Kenmerken
Speels en wispelturig

Graffiti

graffiti 04







Graffiti
Artistieke uitstraling
Toepassing
Street art
Kenmerken
Rebels en eigenzinnig


Aan te bevelen vakliteratuur
  1. Letterfontein | Auteur: Joep Pohlen | Uitgever: Fontana
  2. The Visual History of Type | Auteur: Paul Mcneil | Uitgever: Laurence King Publishing
  3. Defining Moments in Art | Auteur: Mike Evans | Uitgever: Octopus Publishing Group
  4. Kunst in context | Auteur: Diane Fortenberry | Uitgever: Uitgeverij Wbooks
  5. De metamorfose van de wereld | Auteur: Peter Conrad | Uitgever: Ambo/Anthos B.V.
  6. Type 1 & 2 | Auteur: Cees W De Jong & Alston W. Purvis | Co-auteur: Jan Tholenaar | Uitgever: Taschen Gmbh
  7. Terwijl je leest | Auteur: Gerard Unger | Uitgever: de Buitenkant, Uitgeverij de
  8. Over typografie | Auteur: David Jury | Uitgever: BIS Publishers
  9. De kracht van typografie | Auteur: Peter Bil'Ak | Co-auteur: Petr van Blokland Hans Rudolf Bosshard Paul van Capelleveen | Uitgever: Terra