(personal) Branding
'Een merk-identiteit is nooit af'.
Een bedrijf of product wordt meer en meer persoonlijk en een Zelfstandige Professional lijkt meer en meer een merk te kunnen worden. Een handige tool bij (personal) branding is de SWOT analyse, Strength, Weakness, Opportunity en Threat. Zet je business en jezelf afstandelijk neer wanneer je de SWOT analyse toepast. Op die manier kun je een business maar ook jezelf als personal brand beter toetsen. Daarnaast kun je de SWOT analyse gebruiken om de markt – die je wilt bereiken – te onderzoeken. Waar sta je sterk met jouw product of dienst, waar zit de zwakte voor jouw product of dienst, waar liggen jouw kansen en waar zijn bedreigingen. In deze tijd is het belangrijk te weten hoe authentiek je 'brand' is. En dat betekent: weten wie je bent, waar je betekenis aan kunt of wilt geven, beloftes die je kunt waarmaken en de visie die je hebt voor het leven en het doel dat je denkt te kunnen verwezenlijken.
In de basis is er bij (personal) branding steeds sprake van invloed die je uitoefent op twee gebieden t.w.
Hoeveel geluk zit er in succes?
Naast goed positioneren speelt geluk hebben zeker een rol bij het succes van een (personal) brand. Geluk hebben is persoonlijk en niet vast te leggen in een schema. De vraag: 'Hoeveel geluk zit er in succes?' zal een ieder op eigen wijze invullen en zijn of haar verhaal over kunnen vertellen. Een succes verhaal is echter altijd een achteraf verhaal. Hoe succesvoller het merk of de persoon hoe geloofwaardiger het 'succes' verhaal.
Wat is personal branding?
Personal branding is visie hebben voor jezelf en voor je business, je product of dienst. Visie die bestaat uit inspiratie geven, passie hebben, idealen nastreven. En er een eigen optiek (zienswijze en standpunten) op nahouden. Bij personal branding. ga je zoveel mogelijk uit van hetgeen jezelf in de hand hebt. En dat is; 1 visie, 2 waarden, 3 betekenis, 4 beloftes, 5 doel(en), 6 inzet, 7 acties, 8 variatie, en 9 samenhang (mindmap). Wanneer je aan alle negen woorden invulling kunt geven heb je steeds een eerste aanzet voor een strategie. En – evenals een merk – stuit je met een strategie of marktbenadering op emoties. Je wordt geconfronteerd met gewenste en ongewenste reacties en zult creatief moeten inspelen op negatieve en positieve reacties.
Voor (personal) Branding kun je bij studio señero terecht voor:
Het design van studio señero is gericht op positieve reacties en emoties. Studio señero staat garant voor Corporate design dat werkt met een actief nabeeld.
Een bedrijf of product wordt meer en meer persoonlijk en een Zelfstandige Professional lijkt meer en meer een merk te kunnen worden. Een handige tool bij (personal) branding is de SWOT analyse, Strength, Weakness, Opportunity en Threat. Zet je business en jezelf afstandelijk neer wanneer je de SWOT analyse toepast. Op die manier kun je een business maar ook jezelf als personal brand beter toetsen. Daarnaast kun je de SWOT analyse gebruiken om de markt – die je wilt bereiken – te onderzoeken. Waar sta je sterk met jouw product of dienst, waar zit de zwakte voor jouw product of dienst, waar liggen jouw kansen en waar zijn bedreigingen. In deze tijd is het belangrijk te weten hoe authentiek je 'brand' is. En dat betekent: weten wie je bent, waar je betekenis aan kunt of wilt geven, beloftes die je kunt waarmaken en de visie die je hebt voor het leven en het doel dat je denkt te kunnen verwezenlijken.
In de basis is er bij (personal) branding steeds sprake van invloed die je uitoefent op twee gebieden t.w.
- hetgeen je zelf in de hand hebt (intern) en
- het gebied daarbuiten (extern)
- onderbouwen van een visie voor positionering,
- A-merk waarden aangeven voor branding,
- richtlijnen geven voor een gewenste cultuur
- een goed verhaal voor een 'brand' naar de markt
Hoeveel geluk zit er in succes?
'Tracht niet een mens van succes te zijn, maar probeer liever een mens van waarde te zijn.'
Naast goed positioneren speelt geluk hebben zeker een rol bij het succes van een (personal) brand. Geluk hebben is persoonlijk en niet vast te leggen in een schema. De vraag: 'Hoeveel geluk zit er in succes?' zal een ieder op eigen wijze invullen en zijn of haar verhaal over kunnen vertellen. Een succes verhaal is echter altijd een achteraf verhaal. Hoe succesvoller het merk of de persoon hoe geloofwaardiger het 'succes' verhaal.Wat is personal branding?
'Personal branding is continu aan verandering onderhevig.'
Personal branding is visie hebben voor jezelf en voor je business, je product of dienst. Visie die bestaat uit inspiratie geven, passie hebben, idealen nastreven. En er een eigen optiek (zienswijze en standpunten) op nahouden. Bij personal branding. ga je zoveel mogelijk uit van hetgeen jezelf in de hand hebt. En dat is; 1 visie, 2 waarden, 3 betekenis, 4 beloftes, 5 doel(en), 6 inzet, 7 acties, 8 variatie, en 9 samenhang (mindmap). Wanneer je aan alle negen woorden invulling kunt geven heb je steeds een eerste aanzet voor een strategie. En – evenals een merk – stuit je met een strategie of marktbenadering op emoties. Je wordt geconfronteerd met gewenste en ongewenste reacties en zult creatief moeten inspelen op negatieve en positieve reacties.Voor (personal) Branding kun je bij studio señero terecht voor:
- corporate communicatie
- uniek design onder Art direction voor een bestaande en nieuwe visuele merk-identiteit
- advisering voor Corporate Design
Het design van studio señero is gericht op positieve reacties en emoties. Studio señero staat garant voor Corporate design dat werkt met een actief nabeeld.
Nieuwsgierig? Kijk onder Cases of Responsive website of maak direct een afspraak.
Aan te bevelen vakliteratuur
- Elementaire communicatie | Auteur: A.C.J.M. Olsthoorn J.H. van der Velden | Co-auteur: J.H. van der Velden | Uitgever: ThiemeMeulenhoff bv
- Marketingcommunicatiestrategie | Auteur: Ko, Floor Fred van Raaij | Uitgever: Noordhoff Uitgevers B.V.
- Start with Why How Great Leaders Inspire Everyone To Take Action | Auteur: Simon Sinek
- Artikel: Simon Sinek’s Golden Circle as a paradigm to Trispectivism
- Communicatie NU | Onder redactie van: Prof. dr. Betteke Ruler | Uitgever: Adformatie Groep BV